Magma topp logo Til forsiden Econa

magma@fagbokforlaget.no

Dine YouTube-favoritter er også annonsørenes favoritter

Klikket du deg inn på karantenevidoen til Tix for å nynne med på refrenget? Eller har du sett remiksen av blunderen etter Ernas koronabudskap? Da er du i selskap med mange. Nordmenn elsker YouTube, og det er her vi får våre felles populærkulturelle referanser.

I forrige årtusen, med kun en nasjonal TV-kanal, ble nordmenns populærkulturelle referanser på 80-tallet dannet basert på det som gikk på lørdags­underholdningen på NRK. Mandag morgen parodierte «alle» høydepunktet fra lørdagens Fleksnes-episode. I dag er det på sosiale medier vi finner dette felleskapet. YouTube er en uovertruffen leverandør av de felles videoene som gjør at «alle» kan trinnene til en dans, refrenget til en sang eller skjønner en vits.

Et godt eksempel er komikerbrødrene Ylvis, som i 2013 herjet YouTube med musikkvideoparodien What Does the Fox Say». Iøpet av ett år oppnådde brødrene 400 millioner visninger på YouTube. Det hårete målet av en milliard visninger. Tiden har jobbet for dem. I mars i år passerte videoen én milliard visninger på Youtube.

figur

Ylvis-brødrene har vært populær på YouTube i hele syv år med sin hit «What does the Fox say». I mars i år passerte videoen én milliard visninger på YouTube. Foto: Ken McKay / REX / NTB.

Over tre millioner nordmenn

Globalt har YouTube over to milliarder påloggede brukere hver måned I i Norge er tallet 1,8 millioner brukere, der 26 prosent av dem er på YouTube daglig, viser Iposos’ medievaneundersøkelse fra fjerde kvartal 2020.

Ikke uventet er det langt flere brukere enn de registrerte, ettersom du du ikke trenger å registrere deg for å se innhold. Tallene viser at drøyt 3,1 millioner nordmenn klikker seg inn på YouTube månedlig eller magma2102_fagdel_img_13.jpgoftere. Majoriteten av brukere er å finne i aldersgruppen 18 – 29 år.

Samlet ser disse brukerne en milliard timer med video og genererer milliarder av avspillinger. På You­Tube går vi gjerne i flokk. I fjor var det NRK Supers venn­skapskampanje BlimE! som toppet listen over de mest sette videoene på YouTube. Youtub-er Victor Sotbergs låt «Ser deg» nærmer seg tre millioner visninger. 

Korona-påvirkning

Koronautbruddet har også satt sitt preg på listen. Satire­makerne bak «Songar fra nyheitene» laget en video av det famøse opptrinnet med håndhilse­blunderen etter statsminister Erna Solberg koronatale til folket da landet stengte ned 12. mars i fjor. Re-miksen var den tredje mest sette vidoen på YouTunbe i fjor.

Også lege Wasim Zahids kommentarer til Kari Jaquessons kontroversielle ytringer om korona­epidemoen og Helsedirektoratets informasjonsvideo til barn og unge om koronaviruset er med på topp 10-listen.

Var du blant de mange som så noe av dette, som når det er seernes favoritter, også blir annonsørens favoritter?

1 BlimE – Ser deg – Victor Sotberg – BlimE-dansen 2020 – NRK Super
2 Angelina Jordan Sings Elton John’s «Goodbye Yellow Brick Road» – America’s Got Talent: The Champions
3 Erna Solberg – Ooops (app, app, app, app) [Korona Remix]
4 Angelina Jordan – Bohemian Rhapsody – America’s Got Talent: The Champions One – January 6, 2020
5 60 Days Build Millionaire Underground Swimming Pool House
6 Informasjon til barn og unge om det nye koronaviruset
7 Doktors reaksjon på Kari Jaquessons video
8 Anything You Can Fit In The Circle I’ll Pay For
9 Building The Most Secret Underground House And Water Slide To Swimming Pool Underground
10 Surprising Charli D’Amelio With 20 Custom iPhone 11s!! ft. TikTok & LilHuddy (Giveaway)

Econa er foreningen for høyt utdannede innen økonomi og administrasjon. Er du ikke medlem?
Sjekk medlemstilbudene og meld deg inn i dag.

© Econas Informasjonsservice AS, Rosenkrantz' gate 22 Postboks 1869 Vika N-0124 OSLO
E-post: post@econa.no.  Telefon: 22 82 80 00.  Org. nr 937 747 187. ISSN 1500-0788.

RSS