Magma topp logo Til forsiden Econa

Magne Gaasemyr er siviløkonom fra Norges Handelshøyskole. Har vært journalist og ansvarlig redaktør i Økonomisk Rapport, og sjefredaktør i Bergens Tidende.

Ditt og datt dot.com

For bare noen måneder siden ble du nærmest betraktet som en sinke, moden for historiens skraphaug, om du fortsatt befant deg i «den gamle økonomien». Det var i «den nye økonomien» - den nettbaserte - du skulle være om du skulle ha noen fremtid og ha noe å gjøre på om bare få år.

Det må være et sunnhetstegn at nettøkonomiens febersøyle har sunket mange hakk siden inngangen til det nye tusenåret. For når selv ellers sindige advokatfirmaer begynner å jobbe for dot.com-firmaer mot å få betalt i aksjer, da bør varsellampene blinke. Når aksjer overtar som betalingsmidler, når emisjoner i nystartede selskaper overtar sentralbankens rolle som pengeutsteder - ja, da er det selvsagt snakk om en økonomi som er «ny», men den blir fort foreldet.

Egentlig er den heller ikke så veldig ny. Liknende tilstander hadde vi under den såkalte jappetiden på 1980-tallet, for ikke å snakke om i jobbetiden under første verdenskrig. Og vi har sett det i teknologiske overgangstider før, for eksempel i overgangen fra seilbåter til dampskip og da jernbanen revolusjonerte landtransporten. I slike perioder er det alltid en kamp om å komme først til mølla.

I dette nummeret av Magma fokuserer vi på interessante aspekter knyttet til markedsføring på nettet ved såkalt e-handel. Det er liten tvil om at e-handelen er i en rivende utvikling, selv om spådommene spriker sterkt om hvor mye av fremtidens handel som vil foregå på nettet.

Da de to svenske ungdommene Kajsa Leander og Ernst Malmsten la frem sine planer for hvordan de skulle selge sportsklær over Internett, manglet det ikke investorer. 1,2 milliarder kroner fikk de inn i aksjekapital, og boo.com med base i England tok av. Etter seks måneders drift var det slutt i mai - kassen var tom og selskapet konkurs.

Ifølge professor Dale D. Achabel fra Santa Clara University i Silicon Valley er dette noe vi må venne oss til. Nettbutikker i fleng vil forsvinne neste halvår; noen blir oppkjøpt, mens andre bukker under, mener han. Professor Achabel, som nylig var i Oslo for å forelese for studentene på Norges Varehandelshøyskole, tror de som har størst sjanse til å overleve med netthandel for forbruksmarkedet, er selskaper som alt har et merkenavn, tradisjonelle butikker og postordresalg.

Han spår ikke nødvendigvis rett, men en viss edruelighet kan spare spillerne i dette markedet for enda større tap. For når det kommer til stykket, var nok ikke «den nye økonomien» frikoplet alle gamle økonomiske lover likevel.

figur

Redaktør


© Econas Informasjonsservice AS, Rosenkrantz' gate 22 Postboks 1869 Vika N-0124 OSLO
E-post: post@econa.no.  Telefon: 22 82 80 00.  Org. nr 937 747 187. ISSN 1500-0788.

RSS