Magma topp logo Til forsiden Econa

Leif Håvar Kvande

Få drømmejobben ved å bygge din personlige merkevare

Kommunikasjonsrådgiver Hans-Petter Hansen mener at veien til drømmejobben er å være bevisst på verdien av din egen personlige merkevare.

figur

Tiden for den statiske CV-en er over, mener kommunikasjonsrådgiver Hans-Petter Hansen. Foto: Hans-Petter Hansen.

Om du skal ut i arbeidslivet for første gang, eller om du planlegger å bevege deg videre til et nytt arbeidssted, så har det blitt viktigere enn noensinne å skille seg ut i søknadsbunken, sier Hans-Petter Hansen, også kjent som HP Hansen.

Han legger til at det er økende interesse for å bygge eller styrke sin egen personlige merkevare og å bruke sosiale medier som virkemidler, fordi virksomheter bruker internett og sosiale medier i jakten på nye ansatte.

– Du er allerede en personlig merkevare, som kort forklart handler om hva folk sier om deg når du selv ikke er i rommet. Det å ha et bevisst forhold til din egen personlige merkevare, setter deg i stand til å definere deg selv, ditt etterlatte inntrykk, og dermed styre inntrykket som vil styrke ditt kandidatur, fortsetter Hansen.

Her er Hans-Petter Hansens sju tips til hvordan du kan etablere, bygge og styrke din personlige merkevare:

  1. Presenter deg selv online: Sett opp din egen hjemmeside eller blogg hvor du presenterer deg selv, hva du står for, og hva du er god til.
  2. Hva kan du tilby som er unikt? Den digitale merkevaren bør stemme med hvordan du faktisk er, ikke hvordan du skulle ønske du var.
  3. All PR er ikke god PR. Rydd opp i dine sosiale nettverk for å styrke hvordan du blir oppfattet online.
  4. Selg deg selv på 20 sekunder. Lag din egen «heispitch».
  5. Lag en liste over selskapene du drømmer om å jobbe for. Sett deg inn i industriene du vil inn i. Hva er unikt for selskapet eller bransjen?
  6. Bruk sosiale medier til å markedsføre deg selv. Vis frem din bakgrunn, dine kunnskaper og ferdigheter. Hold CV-en din levende og fersk på LinkedIn.
  7. Din merkevare er hele tiden i utvikling. Den beste personlige merkevaren er den som hele tiden blir oppfattet relevant og oppdatert.

Econa er foreningen for høyt utdannede innen økonomi og administrasjon. Er du ikke medlem?
Sjekk medlemstilbudene og meld deg inn i dag.

© Econas Informasjonsservice AS, Rosenkrantz' gate 22 Postboks 1869 Vika N-0124 OSLO
E-post: post@econa.no.  Telefon: 22 82 80 00.  Org. nr 937 747 187. ISSN 1500-0788.

RSS