Magma topp logo Til forsiden Econa

Sissel Olsvik Vammervold er Spareøkonom i Nordnet. Hun jobber daglig med temaer rundt sparing, pensjon, gjeld, fond, aksjer og privatøkonomi generelt. Utdannet Sivilmarkedsfører og MSc i Internasjonal finans. Hun har jobbet med sparing og spareprodukter i hele sin karriere.

Fremtidens sparing

figur

Bank og sparing er ikke hva det var. I gamle dager, på 90-tallet, måtte man gå i banken med pengene sine. Kanskje var det en rådgiver som kom med gode eller mindre gode råd, men de ble fulgt uansett, fordi rådgiveren visste best. Ved årtusenskiftet dukket de første innskuddsautomatene opp. Samtidig ble Skandiabanken den første rene nettbanken som sparket i gang. I dag har de fleste tilgang til banken via nettbank, BankID og kanskje en app på telefonen. Det kan gå flere år mellom hver gang vi er innom bankens lokaler. I dag går mange av oss med banken i lomma. Så hva skal bankene gjøre for å bli foretrukket framover? Hva skal vi som forbrukere forvente? Det er jo tross alt forbrukeren som bestemmer. Såpass har vi lært.

«Det skulle bare mangle»

Det finnes et minimum av krav en bedrift må oppfylle for i det hele tatt å bli vurdert av forbrukeren. Dette kaller jeg «Det skulle bare mangle»-faktoren. Denne faktoren blir stadig mer omfattende. Det er innenfor denne kjernetjenestene til banken ligger. Et annet ord er hygienefaktor. Dersom banken har gode lokketilbud, men stiller med mindre gode kjernetjenester, vil kundene raskt forsvinne. Det er slike irritasjonsmomenter som man snakker med venner og familie om under en middag, og således sprer sine dårlige opplevelser. Når vi snakker om sparing, er hygienefaktoren at utvalget er bra nok, at det finnes verktøy på sidene som gjør at man kan få innsikt og oversikt, og ikke minst at det er lettvint å finne frem på nettsiden. Den skal passe både for den enkle spareren og den aktive traderen.

Mobilvett

Per i dag har mange banker mobilapper. Trafikken inn til Nordnet via mobil og nettbrett har eksplodert, og slik vil jeg tro andre banker også opplever det. Vi ser nå faktisk en fordobling av antall mobilbesøk hver sjette måned. Denne trenden er klar og kan ikke ignoreres. Forbrukeren vil snart forvente å kunne gjøre alle banktjenester fra mobilen – fra hvilken som helst mobil. Det betyr at det ikke blir apper som blir fremtiden, fordi mobilapper må tilpasses forskjellige mobiltelefonleverandører. Man må lage en app til iPhone, en til android og en annen til Nokia osv. Det er ikke effektivt. Fremtiden blir internettsider som er utviklet til mobil. Selv om appene i dag er gode, har de ikke like god funksjonalitet som nettsiden. Mobilsidene vil kunne ha det, og det er derfor forbrukerne vil ha mobilsider i stedet.

Fra informasjon til dialog og samhandling

Flere banker har allerede tatt i bruk chattefunksjoner der kunden kan skrive inn sine spørsmål. I framtiden vil slike tjenester bli mer vanlige. Å få tilpassede råd uansett om du vil ha en enkel tjeneste eller gå mer i dybden, vil være et krav fra kundene. Å gå i banken for å få disse rådene er for mange ikke aktuelt i en travel hverdag. Da må man ha en god rettledning på nett, slik at man kan sette seg ned og gjøre sine undersøkelser akkurat når det passer seg slik.

Det er ikke bare ansatte i banken som kan hjelpe deg med dine daglige spørsmål om sparing og banktjenester for øvrig. Mennesker liker å hjelpe andre, både av helt uselviske grunner, og også for å vise at man har kunnskap om noe. I fremtidens bank vil bankene åpne forumer der kundene, i tillegg til bankansatte, kan hjelpe hverandre. Det er alltid kunder som er innlogget samtidig som lurer på mange av de samme spørsmålene. Banken vil svare på disse, men kanskje er en medkunde som er logget inn samtidig, i stand til å svare på spørsmålet ditt – da kan ting gå enda fortere. Vi går fra informasjon til dialog og samhandling. Dette skaper en vinn–vinn-situasjon der vi deler kunnskap på en enda mer effektiv måte.

Engasjement i sosiale medier

For en måned siden ble jeg telefonstemmen til banken jeg jobber i: «Du står nå som nummer to i køen». I fremtidens bank vil lange venteminutter i telefonkø være en saga blott. Sosiale medier tar over for kundeservice på telefon. Den banken, eller de bankene du velger å ha sparepengene dine i, må være aktive i sosiale medier for å kunne forstå kundene sine og via dette kunne ligge i forkant i utviklingen av produkter og tjenester som kundemassen ønsker.

Skreddersøm

En profesjonell trader og mannen i gata som ikke har så god greie på sparing, vil ikke se de samme tjenestene i nettbanken sin. Fremtidens bank vil måtte bli mer skreddersydd til den enkelte kundes behov. Når du logger deg inn enten via pc, mac, nettbrett eller mobil, vil din side se annerledes ut en naboens side. Folk er jo ikke like.

Åpen fondsflytting mellom alle banker

Det er enkelt å bytte bank med BankID, men det krever i dag mye etterarbeid å gjennomføre flyttingen med for eksempel nye kort og koder, flytting av avtalegiroer og ikke minst flytting av fond og pensjonsavtaler. I dag koster det mange steder penger å flytte VPS-konti og pensjonsavtaler. I fremtidens bank vil all flytting gå uten komplikasjoner, og det vil være kostnadsfritt. Da må man også kunne flytte fond fritt mellom alle banker, uavhengig av hvilket system banken har. Det skal være den banken med de beste vilkårene som er foretrukket, ikke den det er vanskeligst å flytte fra.

Alle sparepengene i lomma

De senere år har det skjedd en eksplosjon innen spare- og banktjenester, men det hjelper ikke med innovasjon innen bank om det ikke skjer innovasjon med den enkelte kunde også. Med litt tid og innsats kan du enkelt bli en god forvalter av dine egne penger. Banken din og mange andre aktører har lagt til rette for at du kan sitte hjemme i godstolen, være på hytta eller sitte på bussen og alltid ha tilgang til sparepengene dine i lomma. Det er opp til deg å nyttiggjøre deg tjenestene slik at du får en enklest og best mulig hverdag med din privatøkonomi.

Jeg skulle ønske at folk byttet bank fordi man fant en annen som var enda mer brukervennlig og møtte kundens behov og ønsker. Da vil bankene som ligger etter i utvikling, raskt få opp øynene. Kundeflukt har ikke overraskende en tendens til å medføre strategiendring i en bedrift.

Det er bare du selv som har ansvar for sparepengene dine. Det kan godt være at du med jevne mellomrom kommer i kontakt med noen som mener de har «gode» forslag til hvordan de skal forvaltes, slik at noen andre enn deg kan tjene mye penger på dine penger. Dersom du tar jobben selv, vil det naturlig nok være DU som får mest ut av pengene DU har jobbet og slitt for. Det skulle bare mangle.


© Econas Informasjonsservice AS, Rosenkrantz' gate 22 Postboks 1869 Vika N-0124 OSLO
E-post: post@econa.no.  Telefon: 22 82 80 00.  Org. nr 937 747 187. ISSN 1500-0788.

RSS