Magma topp logo Til forsiden Econa

Sindre Høyland, medlemsrådgiver Econa Ung

Hva jeg skulle ønske jeg visste da jeg startet i min første jobb

Er du nettopp ferdig med masteren og skal starte i din første jobb? Her er mine beste tips basert på den erfaringen jeg har fått etter mitt første halvår i arbeid.

Som fersk i arbeidslivet har jeg lært mye siden jeg startet i Econa i begynnelsen av august. Som nyutdannet siviløkonom tenkte jeg at mye av den faglige tyngden var på plass, nå var det bare å bruke den praktisk. Fullt så enkelt var det ikke. I løpet av denne tiden er det et par ting jeg skulle ønske jeg visste på forhånd.

Aller først vil jeg nevne at som nyansatt har man gjerne en del klare oppfatninger om hva man er ansatt for å jobbe med. Så er det de mulighetene som oppstår underveis. Det kan være så mangt, og man har selv et ansvar for å ta mulighetene og gjøre sin egen arbeidsdag og utvikle sin karriere slik man ønsker den.

Ikke vær redd for å spørre eller be om noe dumt

I begynnelsen er det mange nye inntrykk, og det er mange ting å huske på utover all den informasjonen du får i løpet av de første dagene og ukene som ny på jobben. Og selv om man har hørt flere ganger at «bare spør bare hvis det er noe du lurer på», er det av og til lettere sagt enn gjort. Allikevel er dette et av de beste tipsene jeg har fått som ny. Vis overfor både kollegaer og lederne dine at du er nysgjerrig, at du ønsker å lære og være en ressurs for bedriften, og at du er ivrig etter å komme i gang. Dessuten kan et spørsmål som virker litt dumt for deg, være det stikk motsatte for andre: Det kan ofte komme bedriften til gode fordi du kommer med friske øyne.

Ting tar tid

Denne har du nok også hørt før, i flere ulike sammenhenger. Det gjelder også like mye i arbeidslivet som alle andre steder. Så bli ikke overasket over at ting faktisk tar tid, selv om det virker som en rask oppgave ved første øyekast. Her er overgangen fra student til ansatt tydelig. Som student er du din egen sjef, og du kan i større eller mindre grad styre din egen hverdag. Ha derfor litt tålmodighet nå som du er i jobb, hvor det er flere ledd som skal involveres for å skape resultater. Samtidig er det viktig å huske på at det å være rask og effektiv er en styrke, og jeg tror det er akkurat det mange av oss unge mennesker er, og som bedrifter trenger. Å være ydmyk for involvering og samtidig være rask og effektiv er en vinnerkombinasjon for oss nyansatte.

Vær strategisk i valg av arbeidsoppgaver

For å få en mest mulig spennende arbeidsdag må du også skaffe deg oversikt over mulighetene. Hvilke oppgaver, prosjekter og nettverk trenger du å dyrke slik at jobben din og karrieren får gode betingelser? Dyrk det du vil ha mer av, og si det høyt. Da kan du få mange flere og kule oppgaver på bordet, hvis du bare inviterer dem. Ingen vet hva du ønsker, om du ikke sier det høyt – og ingen kommer til å gjøre det for deg heller. Dette er ditt eget ansvar.

Selvsagt kan man ikke gjøre alt, men jeg har opplevd at dette har gitt meg en mye mer spennende arbeidshverdag og en oppgaveportefølje som er langt mer spennende enn det jeg hadde trodd og håpet på da jeg begynte i august.

Avklar forventninger

Denne er viktig. Allerede fra første dag bør du avklare hva som forventes av deg, og hva du skal levere på og gjøre. Det gjør det også enklere å kunne levere enda sterkere også når du gjør oppgaver som ikke var forventet, slik at du overgår forventningene og viser ambisjonsnivået ditt. Vær også ærlig og oppriktig om hvordan du ser på arbeidssituasjonen din. Hva går bra, og hvor er utfordringene? Avtal gjerne ukentlige eller månedlige dialogmøter med nærmeste leder, og spør om hvordan vedkommende opplever innsatsen din. Sett deg løpende mål, og evaluer dem med jobben du gjør. Som ny i arbeidslivet er det ikke forventet at du skal kunne klare alt på egen hånd.

Spis lunsj med de du ikke kjenner

Den siste her er muligens litt leirskole, men i tillegg til å bli kjent med dine nærmeste kolleger er det lurt å knytte nettverk blant kolleger fra andre avdelinger. Sitt ved siden av forskjellige til lunsj, også de du ikke kjenner ennå. Jeg har enda ikke opplevd å ha en lunsj som ikke er hyggelig, både med nye og gamle kjente fjes.

Ved å opprette et nettverk i hele virksomheten vil du oppdage at du kan se flere dimensjoner i arbeidet ditt. Det vil sannsynligvis også være lettere å få ting til å skje fordi du vet hvem du skal gå til, samtidig som det alltid er smart å ha et stort nettverk til senere i karrieren også.

Trenger dyktige svømmere rundt seg

Avslutningsvis vil jeg si at mulighetene har vist seg å være langt flere enn jeg trodde da jeg takket ja til denne stillingen. Da jeg ble ansatt, trodde jeg at kom til å arbeide med oppgave a, b og c som var oppgitt i kontrakten, men i dag jobber jeg også med d, e og f.

Poenget mitt er at allerede etter et halvt år jobber jeg med langt flere spennende oppgaver enn jeg hadde sett komme. Og i mange av tilfellene tror jeg det har vært lurt å snakke høyt om hva jeg kan levere på, hva jeg vil, og hva mine ønsker er.

Jobben har gitt meg nye, profesjonelle og spennende muligheter jeg ikke tenkte var mulig for meg enda. Jeg må også ærlig innrømme at jeg har opplevd hvordan det er når ting ikke går helt slik man har tenkt, og man tar seg vann over hodet. Da er det viktig å ha god dialog med kollegaer og ledere om hva du ønsker å gjøre, slik at du ikke plutselig befinner deg på altfor dypt vann alene, men har med noen dyktige svømmere og en redningsbøye som kan hjelpe deg om det blir for mye.

Så vær : De fleste jobber har mange flere muligheter og områder enn du kan tenke deg, og du finner dem hvis du vil!

figur


Econa er foreningen for høyt utdannede innen økonomi og administrasjon. Er du ikke medlem?
Sjekk medlemstilbudene og meld deg inn i dag.

© Econas Informasjonsservice AS, Rosenkrantz' gate 22 Postboks 1869 Vika N-0124 OSLO
E-post: post@econa.no.  Telefon: 22 82 80 00.  Org. nr 937 747 187. ISSN 1500-0788.

RSS