Magma topp logo Til forsiden Econa

magma@fagbokforlaget.no

Ibens fargerike verden

Allerede før hun startet på markedsføringsstudiene på BI, drev Iben Bergstrøm målbevisst merkebygging. Av seg selv. Det fikk hun valuta for da hun startet egen bedrift.

Jeg hadde en tydelig visjon om en bedrift jeg ville starte. Den hårete planen var å lage et klesmerke som skilte seg ut, og der farger var en kjerne. Akkurat det hadde jeg tenkt på lenge. Men jeg trengte penger til å kunne satse skikkelig. Da jeg søkte Innovasjon Norge om midler til oppstart i 2017, var den merkevaren jeg hadde bygget opp rundt meg selv, en viktig begrunnelse for at jeg fikk tildelt penger. Min egen merkevare som fargerik var en sentral del av bedriftsideen og utløsende for at jeg fikk midler, fastslår gründer, designer, konsulent, markedsføringsentusiast og foreleser Iben Bergstrøm (31).

figur

Foto av Martin Tuft Torvund

Fargeteknologisk verktøy

Det er farger som er Ibens pasjon. Nettopp farger ble dermed kjernen i klesmerket Color Vision, som formelt ble etablert for halvannet år siden.

– Farger er utrolig viktige for oss! Folk viser hvem de er gjennom farger. Mitt fargeunivers er alt annet enn sort, og jeg tror mange hadde blitt gladere av å bruke mer farger i garderoben, fastslår hun.

Og merkevaren Iben Bergstrøm er en levende reklame for sitt eget merke – entusiastisk ikledd illrøde bukser med utpreget sleng, en bluse med lange snipper som sjatterer i grønt, mørk fiolett og lilla og med et fuksiafarget ullsjal nonsjalant slynget rundt halsen.

Iben går nærmest vitenskapelig til verks når det gjelder farger. Da hun søkte virkemiddelapparatet om penger, var det basert på en plan om å utvikle et fargematchingsverktøy som skulle hjelpe kunder å finne ut hva de kler, og hvordan plaggene kan settes sammen. Resultatet ble The Color Matcher, som matcher plagg i kolleksjonen basert på fargeteori.

Men det er ikke bare farger som er kjernen i Ibens kolleksjon. Hun brenner for gode tekstilkvaliteter og god kvalitet i design og utførelse. Plaggene du kjøper fra Color Vision – og helst også alle andre steder – skal være tidløse og vare lenge, passe ditt liv og dine behov og være enkle å kombinere, er hennes filosofi.

– Jeg bruker mest av alt naturmaterialer, men det viktig å tenke at noen bruksområder krever blandings­kvaliteter. For eksempel strikker jeg aldri strømper uten at det er litt akryl i garnet. Det sikrer en god brukskvalitet – det blir ikke hull på hælen. På samme måte tenker jeg når jeg lager andre plagg. Noen ganger vil blandingskvaliteter være det beste, mens andre ganger er rene naturmaterialer det riktige, oppsummerer hun.

Plaggene produseres primært i Polen, i et begrenset opplag i hver størrelse, og selges for det meste fra nettbutikken samt at de er å finne hos et utsalgssted i Bergen.

– Jeg driver ikke med lansering av kolleksjoner. Det er for krevende for en liten produsent. Men vi lanserer plagg gjennom såkalte dropp der vi slipper noen plagg innenfor et tema, enten i én farge eller for ett formål. Ved slike dropp er for eksempel pop up-utsalg et aktuelt virkemiddel, forteller Bergstrøm, som sist lanserte et pastellfarget dropp og snart planlegger et dropp for t-skjorter og topper. Droppene vil komme jevnlig.

figur

Foto av Martin Tuft Torvund

Nye verktøy – gammelt håndverk

Både salgsstrategi og all annen markedskommunikasjon fra Color Vision er svært planlagt. Iben bruker bevisst sine markedsføringskunnskaper fra både studiet, fra tidligere arbeidserfaring og fra alt hun har lært om sosiale medier som mangeårig blogger.

– I dagens verden har vi mange nye flater å kommunisere på som gjør at det er viktig å kunne noe om dagens mediebilde. Den kunnskapen må være oppdatert. Men det som ligger til grunn for valgene våre, er godt, gammeldags håndverk og gode analyser, altså tradisjonell markedsføringskunnskap. Skal du lykkes, er det avgjørende å vite hvem bedriften din er, og hva du tilbyr, hvem du henvender deg til, og hvordan du skal nå dem. Det tradisjonelle tankesettet, kombinert med kunnskap om dagens medielandskap, er nøkkelen til målrettede kampanjer som gjør at du treffer godt og lykkes.

Hun mener informasjon som kan hentes ut fra stordata, nye analyseverktøy og en mangfoldig medieflate gjør det enklere enn noensinne å gjøre gode segmenteringer av kundemassen.

– Men når sementeringen er fragmentert, er det viktig å være konsekvent i hvordan du kommuniserer. Jo bedre man kan segmentere, jo viktigere er det å drive bevisst merkebygging, påpeker hun, og understreker viktigheten av å huske at merkebygging handler om å utløse adferd, men også må ses på som et langsiktig prosjekt.

– Du kan ikke måle alt du gjør, i økt salg. Selvsagt er konvertering viktig, altså at du kan måle at det du gjør i markedsføringsøyemed, får en effekt. Derfor er det viktig å måle adferd – ofte salg. Men det er også viktig å bygge en kundelojalitet som både gir deg kunnskap om hvilke behov kundene dine har, og hvordan du som bedrift kan møte dem.

Kundedialog er avgjørende

Kundedrevet innovasjon er nemlig avgjørende for å lykkes over tid, mener Bergstrøm. Grunnlaget for det kan skapes ved å drive bevisst og konsekvent merke­bygging i nye mediekanaler, der kommunikasjon i stor grad kan gjøres personlig – hvis du altså har gjort hjemme­leksen din og segmentert markedet ditt grundig.

– Om du lytter i den den dialogen som skjer der, kan du hente kunnskap og viktige innspill til videre­utvikling. Vareprat er for eksempel fremdeles en utrolig viktig markedsføringskanal. Den skjer i dag i stor grad i nye medier, men det er viktig å overvåke hva som skjer, så du kan gripe inn dersom det oppstår problemer.

Bergstrøm advarer imidlertid mot å være for på­gående, og understreker at det er viktig å finne en kunde­kommunikasjon som ikke er for slitsom.

Det er også viktig å holde tungen beint i munnen for å møte alle krav om sikring av persondata.

Neste generasjons markedsførere har mange nye verktøy, men det er også utfordrende å være tilstrekkelig oppdatert på både regelverk og medielandskap.

– Jeg oppfordrer alle til å drive løpende kompe­tanse­bygging innenfor dette feltet, sier hun og forteller at hun selv nærmest daglig lærer ting fra studentene om både trender i sosiale medier og forbrukertrender.

Iben Bergstrøm ser derfor for seg at hun skal fortsette å undervise, men har en langsiktig plan om å leve godt og lenge av sitt eget klesmerke. Samtidig fortsetter hun å bygge merkevaren Iben Bergstrøm der ute i verden. Hvem vet når det igjen kan bli avgjørende for hva hun skal gjøre med livet sitt?

– Da jeg startet med personlig merkebygging for ti år siden, var det ikke så mye snakk om dette. I dag er personlig merkevarebygging blitt utbredt, og folk etablerer bevisst en merkevare som kan brukes gjennom hele karrieren, sier hun.

– Hvor går grensen mellom å bygge merkevaren Iben Bergstrøm og merkevaren Color Vision?

– Ha ha, det tenker jeg faktisk ofte på, og jeg er jammen ikke sikker på om det alltid lar seg skille fra hverandre, ler hun.

Fargerike er de i alle fall, begge merkene.

figur

Foto av Martin Tuft Torvund

 

Iben i kortform:

  • Iben Bergstrøm (31) er bergenser og bosatt i Bergen, og tror hun strengt tatt ikke kunne ha bodd noe annet sted. Samboer og forlovet.
  • Bachelor i markedsføring fra Handelshøyskolen BI i 2013. I tillegg har hun diverse kurs i tekstilkunnskap og design.
  • Driver i dag klesmerket Color Vision, foreleser på Handelshøyskolen BI og tilbyr konsulenttjenester innen markedsanalyse, strategi og innholds­produksjon.
  • Har ti års erfaring fra digital markedsføring og begynte som konsulent allerede i studietiden. Har siden jobbet som strateg og rådgiver for sosiale medier og vært delaktig i klesmerket Fårikål, som tok utgangspunkt i tradisjonelle, norske klestradisjoner.
  • Startet som blogger i 2010, blogger fremdeles og er å finne på Instagram.
  • På fritiden trener hun gjerne og konkurrerer blant annet i vektløfting. Vektløftingsuniverset var for eksempel inspirasjon til en putekolleksjon.

Econa er foreningen for høyt utdannede innen økonomi og administrasjon. Er du ikke medlem?
Sjekk medlemstilbudene og meld deg inn i dag.

© Econas Informasjonsservice AS, Rosenkrantz' gate 22 Postboks 1869 Vika N-0124 OSLO
E-post: post@econa.no.  Telefon: 22 82 80 00.  Org. nr 937 747 187. ISSN 1500-0788.

RSS