Magma topp logo Til forsiden Econa

Leif Håvar Kvande

Mellom raske og trege bilder

figur

Livet er ikke alltid rett frem slik man har planlagt. Jeg har brukt lang tid på å komme frem til hva som er viktigst for meg, sier Ingvild Vaale Arnesen. Foto: Leif Håvar Kvande.

Det var på Naxos det skjedde. – Der fikk jeg kommunikasjon med en katt gjennom kameralinsen. Tiden sto stille, og jeg var i ett med øyeblikket. Da skjønte jeg at jeg ville bli fotograf, sier siviløkonom Ingvild Vaale Arnesen.

I dag lever Ingvild Vaale Arnesen for sin fotokunst. Siviløkonomen utforsker særlig temaer som identitet og feminitet med sitt analoge kamera med sort/hvitt-filmer. Prosessen fra fotoidé til ferdig fremkalt bilde tar en god stund.

Veien fra å ha foto som hobby til å dels leve som kunstfotograf har også tatt lang tid. Underveis har siviløkonomutdanningen sikret Vaale Arnesen spennende og gode jobber, og i dag lever hun av raske bilder. Inntektene kommer fra jobben som markeds- og kommunikasjonssjef i Stiftelsen Festivalkontoret, som blant annet drifter filmfestivalene Film fra sør, Oslo Pix og Arabiske filmdager.

Tiden sto stille på Naxos

Kattefotografiene og fotokurset på den greske øya Naxos ga en kraftig dreining av livsretningen til Ingvild Vaale Arnesen. Et par år etter Naxos-turen sa hun opp den trygge jobben som markedsfører i Arcus for å forfølge ønsket om å bli fotograf. På veien har hun hatt tre utstillinger i utlandet, er intervjuet av New York Times og Ringerikes Blad på samme dag og plukket ut til utstilling på Henie Onstad Kunstsenter.

– Jeg malte mye som tenåring og har alltid vært opptatt av det visuelle. I 20-årene tok jeg en del bilder, da mer som en hobby, starter Ingvild Vaale Arnesen, før hun forteller om fotokurset på Naxos hun deltok på som 30-åring.

– En venninne av meg ville ha meg med på foto­workshop med Morten Krogvold. På den tiden følte jeg meg litt ukomplett. Jeg var på et tog som dundret av gårde, men som ikke var mitt tog, fortsetter Vaale Arnesen.

Etter å ha fotografert klassiske, greske bygninger, landskap, tilfeldige folk og hundrevis av katter som bare forsvant ut av objektivets brennvidde, fikk hun kontakt med én katt gjennom kameralinsen.

– Tiden sto stille. Det var en veldig sterk tilstede­værelse som jeg knapt hadde opplevd før, følte jeg. Det var noe ved fotograferingen som tiltrakk meg veldig, sier Vaale Arnesen.

Sa opp den trygge jobben

Vel hjemme laget hun mørkerom for å fremkalle film. Hun deltok på flere fotokurs rundt om i verden, og sa etter hvert opp jobben i Arcus for å forfølge fotodrømmen på fulltid.

Hun fikk seg en deltidsjobb, dro på nye fotokurs, fikk gode tilbakemeldinger på bildene hun tok, og ble oppdaget av et kunstgalleri. Alle disse oppmuntrende hendelsene gjorde at Vaale Arnesen i 2011 søkte på et prosjekt finansiert av Fritt Ord med mål om å løfte norsk dokumentarfotografi i utlandet. Til egen overraskelse fikk hun plass.

– Jeg satt og leste på nettet hvem som ble tatt ut. Her var det veldig mange kjente fotografer, tenkte jeg før jeg så mitt eget navn. Det er vel den dagen i mitt liv jeg har vært lykkeligst, forteller Vaale Arnesen.

Siviløkonom et trygt fundament

– Med en så sterk kunstfotointeresse, hvorfor valgte du å bli siviløkonom?

– Siviløkonomutdanningen kan brukes til veldig mye. Den har gitt meg et fundament med solid samfunns- og økonomiforståelse som har betydd mye både i jobbsøknader og som ansatt. Utdanningen har gitt meg mange spennende jobber, men det har vært stunder der jeg har spurt meg selv hvorfor jeg ikke gikk direkte på kunstutdanning, svarer Vaale Arnesen og fortsetter:

– Livet er ikke alltid rett frem slik man har planlagt. Jeg har gått en lang vei for å komme frem til hva som er meg, og hva jeg vil jobbe med.

Hun anbefaler andre som sitter «på toget som bare dundrer av gårde», å finne tilbake til det man likte som barn.

– For siviløkonomer som jobber mye med harde tall, kan det være lurt å bruke noe av fritiden på myke, menneskelige ting. Å finne en hobby som gjør at man blir kjent med andre mennesker og møter andre kulturer, mener Vaale Arnesen.

Raske og trege bilder

– Du tar jo «trege», analoge bilder som må fremkalles før de kan sees. Nå lever vi i en visuell tid med mange muligheter til å ta massevis av bilder raskt og enkelt. Hvordan påvirker det oss, tenker du?

– Vi mister nok litt forhold til hva som er bra bilder. Hva som er kvalitet, svarer Vaale Arnesen og refererer til en YouTuber som alltid la ut det han jobbet med, «uansett hvor dårlig det er, for da får jeg publisert noe».

I dag sier Vaale Arnesen at jobben gir inspirasjon og ideer til fotograferingen, samtidig som den visuelle forståelsen er blitt viktig i det alminnelige arbeidslivet.

– Samfunnet er blitt veldig opptatt av bilder, film og design. I dag stilles det store krav til hvordan bedrifter presenterer seg selv visuelt. Mange virksomheter bruker masse tid på å lage kommunikasjon ut mot markedet, men glemmer det visuelle. Ved å bruke en profesjonell fotograf hadde det totale budskapet blitt mye bedre, sier Vaale Arnesen.

Fortsatt sverger Vaale Arnesen til analog film og er med i et mørkeromskollektiv på Adamstuen i Oslo. Det er dyrt både med film, kamerautstyr og kjemikalier til filmfremkalling.

– Dette er ikke noen lukrativ forretning. Det begynte som hobby, og så ble det noe mer, men foreløpig er det ikke økonomisk bærekraftig. Jeg må komme meg dit at jeg selger bildene mine. En ting er å markedsføre bedrifter og andre personer, men det å markedsføre meg selv og det viktigste i livet for meg, det synes jeg har vært vanskelig. Det bøygen skal jeg komme over, slutter Vaale Arnesen.

figur

Til venstre: Ingvild Vaale Arnesen bruker vanligvis et stort, svensk Hasselblad-kamera når hun jobber som kunstfotograf, men kjærestens digitale Leica er ofte med på tur – i tilfelle det dukker opp et motiv. Foto: Leif Håvar Kvande.

Til høyre: Til daglig jobber Ingvild Vaale Arnesen med «raske bilder» gjennom Festivalkontoret. Her åpner hun filmfestivalen Oslo Pix. Foto: Festivalkontoret.

Ingvild Vaale Arnesens fem fototips

  1. Gå nærmere det du skal fotografere. Den legendariske fotografen Robert Capa sa alltid at er bildene dine dårlige, så er det fordi du ikke er nær nok.
  2. Lær deg å kontrollere blenderåpningen på kameraet ditt, som gjør at du kan gjøre bakgrunnen skarp eller uskarp etter hva du selv ønsker.
  3. Eksperimenter! Ikke vær redd for å ta mange bilder, prøve ulike vinkler eller fotografere på overraskende steder. Ikke la deg affisere av hva andre mener, men det er viktig at du respekterer dem/det du fotograferer.
  4. Se/les i fotobøker. Fotobøker er gull!
  5. Tenk minst mulig når du fotograferer. Du kan tenke før og etterpå. Men når du fotograferer, så fotografer!
figurfigur

Det begynte som hobby, og så ble det noe mer, men foreløpig er det ikke økonomisk bærekraftig. Jeg må komme meg dit at jeg selger bildene mine, sier siviløkonomen Ingvild Vaale Arnesen. Foto: Leif Håvar Kvande.

Utstillinger

  • «Norsk dokumentarfotografi», Henie Onstad Kunstsenter, aug. 2019–jan. 2020.
  • «Somewhere in between», Fotofobia Zine, 2013, Spania.
  • «Somewhere in between», Norwegian Journal of Photography, 2013.
  • «I bought me a cat», gruppeutstilling B>GALLERY, Roma (2008) og MiCamera, Milano (2009) i Italia.
  • «A good world», gruppeutstilling, Noorderlicht Gallery, Nederland, 2007.

Mer enn jobben

– En serie om økonomers fritidsinteresser, ansvar og engasjement utenfor kontoret

Hva betyr hobbyen i livet til en økonom? Hvorfor bruker økonomer mange timer i måneden på lokalpolitikk og frivillig arbeid? Påvirker fritidsinteressene jobben og karrieren? I denne serien presenterer Econa engasjementene som folk har utenfor arbeidstid. Og vi skal møte mennesker som dyrker disse interessene litt mer enn vanlig.

Har du et spennende engasjement på fritiden, eller kjenner du noen andre som har det? I så fall vil vi veldig gjerne at du sender en e-post til informasjonsansvarlig Gry Ljøterud i Econa på gry@econa.no.


Econa er foreningen for høyt utdannede innen økonomi og administrasjon. Er du ikke medlem?
Sjekk medlemstilbudene og meld deg inn i dag.

© Econas Informasjonsservice AS, Rosenkrantz' gate 22 Postboks 1869 Vika N-0124 OSLO
E-post: post@econa.no.  Telefon: 22 82 80 00.  Org. nr 937 747 187. ISSN 1500-0788.

RSS