Magma topp logo Til forsiden Econa

David Sagen (31) er siviløkonom fra NHH og har bakgrunn fra strategi og forretningsutvikling i Posten Norge AS. For tiden er han konsulent innen sosialt entrepenørskap for aktører innen privat, offentlig og frivillig sektor i Guatemala og Sentral-Amerika.

Samfunnsansvar bør være kjernevirksomhet

figur

Mange norske bedrifter har kastet seg på bølgen med alternative julegaver til sine ansatte. Geiter til jul er vel og bra, men flere bedrifter kan med fordel knytte samfunnsansvar nærmere kjernevirksomheten.

Enkelte bedrifter har begynt å spørre seg om de kan gjøre noe mer, eller noe annet, enn å donere penger til gode saker. Svaret på spørsmålet er ja i de aller fleste tilfeller, men å finne ut hva slags bidrag bedriften bør fokusere på, krever en god dose kreativitet. Det mest naturlige er å begynne med noe som bedriften har naturlige forutsetninger for å gjøre, det den er best på, det som er knyttet til selve kjernevirksomheten.

La oss ta et eksempel. For ikke lenge siden var jeg innom Kaffebrenneriet på Grünerløkka i Oslo. Der fikk jeg tilbud om å kjøpe dagens kaffe, som tilfeldigvis var fra Guatemala. I og med at jeg nettopp har tilbrakt et år nettopp i Guatemala, kom jeg i snakk med den engasjerte damen bak disken, og hun fortalte meg om det sosiale programmet Kaffebrenneriet har gitt navnet Direkte Handel.

Programmet Direkte Handel innebærer at Kaffebrenneriet identifiserer og velger ut enkelte små kaffebønder som har god kvalitet på sine bønner. I stedet for at bøndene selger gjennom den tradisjonelle verdikjeden der mellommenn og eksportselskapene sitter igjen med mye av fortjenesten, kjøper Kaffebrenneriet bønnene direkte fra bonden. Slik får bonden en bedre pris og høyere inntekt.

I kaffebarene her i Norge fremheves kaffebønnene som importeres gjennom programmet, som et eget konsept under navnet Direkte Handel. På hver av kaffeposene er programmet beskrevet, og kjøperen kan lese litt om bonden som står bak dyrkingen av bønnene. I tillegg kjører Kaffebrenneriet regelmessig kampanjer der noe av overskuddet doneres tilbake til lokalsamfunnet der småbonden opererer. Donasjonene går til utvikling av lokalsamfunnet som utbygging av skoler, rensing av vann og andre sosiale tiltak.

La oss ta din bedrift. Vi antar at dere ønsker å bidra med noe mer enn penger for å skape en forskjell i verden. Dere vil gjerne at omverdenen skal få vite om dette, at kundene skal like det, og at de ansatte skal bli motivert av det. Ta det med ro, det er helt greit, og det er mulig å skape slike vinn–vinn-ordninger. Start med å definere hva dere gjør i bedriften, altså hva dere egentlig gjør. Hva er dere gode på? Er dere en klesbutikk, hva med å starte en designerskole i Afrika med en egen konkurranse der årets student får vist frem kolleksjonen sin i Oslo? Er dere en matbutikk, hva med å starte direkte handel med små grønnsaksbønder og presentere nye eksotiske grønnsaker og oppskrifter til norske nysgjerrige forbrukere? Er dere et konsulentselskap, hva med å sende juniorgruppa en uke til Afrika for å lære gründere hvordan de kan styre bedriften sin for at den skal vokse? Uansett hva slags bedrift dere er, finnes det garantert noe dere er gode på, som andre vil ha nytte av.

Ved å basere sitt sosiale ansvar på samme fundament som resten av bedriften, kjernevirksomheten, vil effektene av bidraget bli desto større. De ansatte har større forutsetninger for å engasjere seg på en verdifull måte. Har bedriften definert gode kjerneverdier i tillegg, kan også de brukes til å gi retning for arbeidet. Men forsøk å tenke forretningsmessig og innen samfunnsansvar. Gode og varige løsninger må bære seg selv økonomisk, slik at de fortsetter selv om donasjonene skulle forsvinne.

Som i all innovasjon, finn nye partnerskap og allianser med interessentene rundt dere. Kanskje noen av kundene deres kunne vært med på en satsning? Eller hva med en av leverandørene bakover i verdikjeden? Hvis dere allerede har utenlandske partnere eller kunder, kan det være rom for interessante samarbeid som også vil binde dere forretningsmessig tettere sammen.

Som BI-professor Torger Reve har avdekket gjennom sin studie av norske selskapers etableringer i Afrika sør for Sahara, kan bistandsbransjen være svært nyttig i denne typen satsninger. De ideelle organisasjonene vil kunne ha en viktig rolle som partnere fordi de gjennom flere års arbeid har bygget kompetanse innen sosiale problemstillinger og har brede internasjonale nettverk.

Nøkkelen til suksess er at både privat og ideell sektor finner sammen og diskuterer hvordan de kan utforme nye sosiale forretningskonsepter. Det som er helt sikkert, er at en bedrift først og fremst skal være en bedrift. Men heldigvis er det mulig å fokusere på kjernevirksomheten og bidra i en større sosial sammenheng samtidig.


© Econas Informasjonsservice AS, Rosenkrantz' gate 22 Postboks 1869 Vika N-0124 OSLO
E-post: post@econa.no.  Telefon: 22 82 80 00.  Org. nr 937 747 187. ISSN 1500-0788.

RSS