Magma topp logo Til forsiden Econa

magma2006_aktuelt_img_006

magma@fagbokforlaget.no

To fluer i en smekk

«Modus corona» har forandret våre forbruksmønstre. Mine feriepenger, som opprinnelig var planlagt brukt på flybilletter, endte i stedet opp som nye vinduer på kjøkkenet. Tallene fra handelsnæringen viser at vi ikke har vært alene om å bruke penger på oppussing det siste halvåret. I tillegg til byggevarebransjen har også dagligvarebransjen opplevd stor vekst. Sammen med de fleste andre har vi flyttet penger vi tidligere brukte på restauranter, til (enda) flere handleposer med mat som inntas ved kjøkkenbordet. Konsertbillettene vi fikk refundert har i stor grad gått til å oppgradere musikkstrømmings-abonnementet til premiumversjonen. Kino og teater er det også enn så lenge slutt på, men aldri tidligere har vi brukt så mye penger på å laste ned filmer som er sett fra sofaen. I tillegg til leiefilmer har vi vi også sett mer på fjernsyn. Selv husholdningens tenåringer har faktisk sett lineære sendinger, i sanntid, sannsynligvis for første gang siden de så på Barne-TV. Bladd i papiraviser har de også gjort, noe som bekrefter det tallene viser, at også våre medievaner har endret seg i denne underlige tiden.

Vi har altså fortsatt å spise, drikke og konsumere kultur og underholdning, men vi har gjort det innenfor husets fire vegger. Pengene er lagt igjen hos helt andre leverandører enn tidligere. Og hjemme skal vi være en stund til. Her skal vi fortsatt ivareta ernærings­behov og la oss fornøye. Netthandel med levering på døren, og aktiviteter tilrettelagt for konsum i hjemme våre, vil derfor sannsynligvis utgjøre en langt større del av vårt forbruk enn det som var tilfelle bare i fjor.

Det kan selvsagt hende at vi – og de fleste andre – vender tilbake til de gamle forbruksmønstrene så snart verden kommer tilbake til en slags normal. Men det er på ingen måte sikkert at vanene forandres også på lengre sikt. Det er en utfordring for alle dem som eide de gamle markedene.

Selv om det har vært krevende å skulle håndtere mark­edet i en krisesituasjon, finnes det bedrifter som klarte å se kundenes behov og fylle nye nisjer. De er vinnerne på kort sikt, men kan også blir dem som kommer best ut på lang sikt. Var du blant dem som håndterte kundene dine på en god måte da pandemien rammet oss? Sørg for å synliggjøre det i kommunika­sjonen med dine kunder. Gode kunde­relasjoner og kunde­opp­levelser er et slagkraftig redskap for å bygge gode merkeassosiasjoner og kundelojalitet, som sikrer grunnlaget også for frem­tidig verdiskapning.


Econa er foreningen for høyt utdannede innen økonomi og administrasjon. Er du ikke medlem?
Sjekk medlemstilbudene og meld deg inn i dag.

© Econas Informasjonsservice AS, Rosenkrantz' gate 22 Postboks 1869 Vika N-0124 OSLO
E-post: post@econa.no.  Telefon: 22 82 80 00.  Org. nr 937 747 187. ISSN 1500-0788.

RSS