Magma topp logo Til forsiden Econa

Trenger du å være synlig på jobb?

figur-author

Noen får flere muligheter enn andre, både internt og eksternt. Det er ikke en tilfeldighet og skyldes heller ikke naturtalent. Evnen til å tiltrekke seg mulighetene man vil ha, kan læres og brukes av alle.

De fleste vil si at deres innsats på jobb er sett og anerkjent – ellers hadde vi ikke vært der. Vi liker å tro at bra innsats og en god relasjon til leder er det som skal til for å bygge karriere. Gjør vi en god jobb, vil vi være først i køen for å få mer ansvar og høyere lønn, og stige i gradene. Det er dessverre ikke alltid slik. Plutselig blir noen andre spurt om å lede et spennende prosjekt, overta en viktig kunde, gi innspill til en mediesak eller se på en faglig utfordring som selskapet trenger å løse. Man blir jo glad på deres vegne, men kan sitte igjen med spørsmålet: Hvorfor spurte de ikke meg?

Stadig går mulighetene til den nest beste eller til noen som så ut til å ha havnet på riktig sted til riktig tid. Vi vet samtidig innerst inne at det ikke kan skyldes ren tilfeldighet. Det er imidlertid en ting disse «heldige» gjør annerledes enn andre. Derfor får de flere muligheter – både internt i selskapet og eksternt, eller når de er klare til å bytte jobb.

Hva er forklaringen på at noen får flere muligheter enn andre? Er det visse personlighetstrekk eller en smart strategi? Kan det læres, slik at de andre også kan bli mer «heldige»?

Ja, det kan det. Gjennom coachingsamtaler med mange dyktige, karrierebevisste mennesker har vi analysert hva som skiller de «heldige» fra de andre. Vi observerte en sammenheng som vi ville teste. Da vi gjorde den andre gruppen bevisst på det de bør gjøre annerledes, begynte ting å skje for dem. Sammenhengen vi oppdaget, er overraskende enkel: De «heldige» er som regel de synlige.

Bevisst eller ubevisst klarer de «heldige» å få folk til å huske på dem når de trenger deres erfaring og kompe­tanse. Folk vet hvem de er. Folk vet hva de gjør. Folk vet hva de står for.

Ofte er denne synligheten nok til at man får en sjanse. Synlighet gir muligheter.

Men det kan være lett å trå feil. Synlighet gir ikke alltid muligheter, du kan få muligheter du egentlig ikke ønsker, eller du får fremdeles ikke alle de mulighetene du ønsker deg. For å få ønsket effekt trenger du å tenke både på hva du vil oppnå, og hvordan.

Her er tre råd som gjelder for alle, uansett situasjon:

1 Velg riktig type synlighet

Ikke all synlighet er like bra. Synlighet kan være negativt, men også ufarlig synlighet kan være lite effektivt for å nå karrieremål.

Å bli kjent som Lady Gaga på regnskap er en god måte å bli lagt merke til, men blir neppe en døråpner for en forfremmelse. Å arrangere et julebord kan derimot være en god tilnærming for å synliggjøre at du er god på prosjektledelse, budsjett, forhandlinger, markedsføring eller fasilitering av gruppearbeid.

Din oppgave er å bygge opp synligheten rundt det du gjør, det du kan bidra med, og hvilke situasjoner man kan trenge deg i. Det er dette som blir dine muligheter, men husk at du kan trenges i ulike situasjoner. Det er lov å ikke ønske å takke ja til alt. Derfor:

2 Etabler en tydelig personlig merkevare

Din personlige merkevare er en kombinasjon av kunnskap, erfaring, personlighet, ambisjoner og alt annet som gjør deg til deg. En merkevare er et verktøy for å oppnå ønsket posisjonering på markedet. Når du har bygget opp en tydelig og unik merkevare, blir den til en ressurs som øker din markedsverdi og gjør det enklere for deg å konkurrere.

Det er din oppgave å definere og bygge opp din merke­vare slik at den hjelper deg å få mulighetene du vil ha. En utydelig merkevare betyr at folk vet alt og ingenting om deg. Da er det vanskelig for dem å se din reelle verdi og gi deg mulighetene du ønsker deg.

Du er sikkert god på flere ting, men ikke alle er relevante for karrierebygging. Samtidig kan du ha kompetanse som du ikke ønsker å bruke i like stor grad fremover. Har du eksempelvis jobbet med salg eller kundeservice i flere år og blitt veldig god på kundeoppfølging, betyr ikke det nødvendigvis at du ønsker å jobbe med dette fremover. Kan hende vil du lære opp og motivere andre eller få ansvar for utvikling av kunde­portefølje og markedsstrategi. Da bør du bygge opp synligheten rundt dine evner til å lede andre, analysere markedet, se muligheter eller tenke strategisk, og ikke fremheve din kompetanse på salg.

Denne spissingen er spesielt viktig om du ønsker en betydelig rolleforandring. Da er oppgaven din å hjelpe folk med å se hva du kan bli, når de kjenner deg som noe annet. Det er ikke alltid like lett.

Å etablere en merkevare og posisjonere seg tar tid, og du bør finne gode måter å jobbe med det på. Derfor:

figur

3 Velg din stil

Det finnes mange metoder for å sikre at folk ser deg slik du ønsker å fremstå. Så lenge du vet hva du vil kommunisere, er det mange veier til målet. Du bør velge noe som du er komfortabel med, og som passer for deg.

Noen har et bra nettverk internt og er gode på å melde seg på diverse initiativ. Noen elsker å stå på scenen og holde presentasjoner. Noen trives best med én-til-én-samtale over kaffe, andre kjører på med flere timers nettverksbygging på en konferanse. Noen skriver en blogg eller har en egen podkast.

Uansett hvem du er, er LinkedIn et enkelt og effektivt verktøy. Her kan du velge helt fritt hvilken type synlighet du vil bygge, avhengig av hva slags rolle du har i dag. På LinkedIn kan du jobbe med din posisjonering både internt og eksternt. Det er også enkelt rent praktisk: Du kan nå tusenvis av mennesker fra din egen stue ved å dele en artikkel du brukte et kvarter på å finne. Statistikken sier at fire av fem LinkedIn-brukere tar beslutninger på vegne av egne organisasjoner, så det er ofte kort vei til mulighetene.

Har du ikke fått mange muligheter gjennom Linked­In hittil, er det et tegn på at du ikke hadde en god strategi, eller ikke har gjort så mye i det hele tatt. Mange er usikre på hvor mye tid det kan ta å profilere seg skikkelig, og hvordan de kan få god uttelling for sin innsats. Den gode nyheten er at det ikke er vanskelig å lære, og vet du hva du gjør, får du mye verdi gratis, med begrenset tid.

Uansett hvilken vei du velger: Vær konsistent, og gi det litt tid. Det tar tid før folk legger merke til det du gjør. Det tar tid for dem å skjønne at de trenger deg. Det tar tid for mulighetene å finne deg. Det tar tid å få din merkevare til å begynne å jobbe for deg. Men har du satt i gang prosessen og funnet en god rutine som funker for deg i hverdagen, får du mer og mer verdi av synligheten etter som tiden går.

Start nå. Ha et bevisst forhold til din synlighet. Plutselig er du en av de heldige.


Econa er foreningen for høyt utdannede innen økonomi og administrasjon. Er du ikke medlem?
Sjekk medlemstilbudene og meld deg inn i dag.

© Econas Informasjonsservice AS, Rosenkrantz' gate 22 Postboks 1869 Vika N-0124 OSLO
E-post: post@econa.no.  Telefon: 22 82 80 00.  Org. nr 937 747 187. ISSN 1500-0788.

RSS