Magma topp logo Til forsiden Econa

Glenn André Handegård studerer økonomi og administrasjon på andre året, mens Lars-Magne Laupsa studerer økonomi og administrasjon på femte året. Begge er engasjerte studenter på UiS, både i Econa og flere andre organisasjoner.

Glenn André Handegård studerer økonomi og administrasjon på andre året, mens Lars-Magne Laupsa studerer økonomi og administrasjon på femte året. Begge er engasjerte studenter på UiS, både i Econa og flere andre organisasjoner.

Umulig å være innovativ i dagens samfunn?

Glenn André Handegård studerer økonomi og administrasjon på andre året, mens Lars-Magne Laupsa studerer økonomi og administrasjon på femte året. Begge er engasjerte studenter på UiS, både i Econa og flere andre organisasjoner.

Det er umulig å skape noe nytt. Dette utsagnet kan se ut til å være dekkende for det mange tenkte og mente tidlig på 80-tallet. Men fremdels er det vanlig å høre slike tanker og meninger. Senest i dag, da vi gjorde research til denne kommentaren, ble vi møtt med slike holdninger:

– Kommer du på en idé i dag, kan du vedde på at noen allerede har den fra før!

– Det er tilnærmet umulig å skape noe nytt nå.

Forhåpentligvis er ikke dette tilfelle. Vi har i alle fall ikke råd til å slå oss til ro med at det er slik det er. Hadde alle gjort det, allerede på 80-tallet, hadde ikke verden vært like velutviklet som det den er i dag. Siden den gang har mobiltelefoner, internett og bedre datamaskiner sett dagens lys. Verden er blitt globalisert.

Den norske regjeringen definerer innovasjon som en ny vare eller tjeneste som er tatt i bruk for å skape økonomiske verdier. I den forbindelse er det fristende å påpeke at flere av verdens mest kjente og profilerte selskaper er et resultat av nettopp innovasjon. Hadde vi slått oss til ro med at det var umulig å skape noe nytt den gangen på 80-tallet, ville vi ikke hatt Apple. Vi ville ikke hatt iPhone eller nettbrett, ei heller hadde det vært bruk for dette, da vi ikke hadde hatt internett. Facebook ville ikke eksistert, det samme med Twitter, LinkedIn og andre sosiale medier som bare får større og større markedsverdi, mye grunnet deres muligheter som markedskanal og nettverksbygging.

Ja, det er en utfordring å være innovativ, og kanskje er det verre i dag enn det var for 40 år siden. Det er slutt på de dagene da du kunne gå til banken din med en god forretningsidé, og få finansiert den. Først må man gjerne starte et aksjeselskap. Det i seg selv kan for mange kan være en stor nok økonomisk utfordring til at den gode ideen legges på is og svinner hen. Her har regjeringen sett viktigheten av å være innovativ, og har satt ned minstekravet for innskutt aksjekapital fra 100 000 kr til 30 000 kr. Har man først fått stablet et aksjeselskap på bena, må man i mange tilfeller også få på plass investorer, noe som kan by på enda større utfordringer. Mennesker er kjent for å være vanedyr, og nøler kanskje litt ekstra før de tar avgjørelser som går utenfor egen kompetanse og komfortsone. Hvor mange ganger har du ikke vært i utlandet og likevel valgt å bestille en hamburger fremfor å prøve ut det lokale kjøkkenet? Vi velger ofte det kjente og det trygge, fremfor å bevege oss ut på utrygg grunn, spesielt når det er økonomiske aspekter knyttet til det.

Menneskets søken etter trygghet er en utfordring, for selv om det kan være vanskelig å få på plass investorer og partnere til noe som kan være nyskapende og «annerledes», kan det likevel ha stor betydning for ideen. For å gjøre en idé eller oppfinnelse til en innovasjon må man vanligvis kombinere flere typer kunnskap og ressurser. Mangel på enkelte ressurser eller mangel på kunnskap kan føre til at innovasjoner forsinkes eller ikke realiseres i det hele tatt.

Bill Gates, grunnleggeren av Microsoft, uttalte for noen år tilbake at – Vi er alltid et år unna konkurs. Microsoft hadde i 2008 et resultat på 17 618 millioner amerikanske dollar og over 90 000 ansatte. Likevel mener gründer Bill Gates at konkurs er en overhengende fare; hvis selskapet ikke tenker innovativt! Konkurransen er knallhard i dagens marked, og alle selskaper i alle størrelser er avhengige av en slik tankegang for å lykkes.

Vi kjøper ikke den enkle forklaringen om at alt allerede er oppfunnet, og at det er umulig å skape noe nytt. Skal vi slå oss til ro med det? Er Norge og verden virkelig ferdigutviklet? «This is it», som Michael Jackson så fint sa det? Nei. Det er klart det er vanskelig, men det skal det vel være? Den teknologiske utviklingen viser at mye riktig allerede er gjort. Se bare på Facebook-eventyret. Det var ikke revolusjonerende, internett fantes allerede. Det samme gjorde sosiale medier. Bare her i Norge hadde vi både Blink og Nettby, sosiale samfunn som var skapt av avisene Dagbladet og VG.

Likevel var Facebook noe nytt, noe bedre. Utfordringen med å være innovativ er etter vår mening ikke nødvendigvis å skape noe helt nytt, men å tørre å tenke utenfor boksen. Det er å ta sjansen og ha troen på seg selv, og at det du kan tilby gjerne er bedre enn det som tilbys i dag. Utfordringen ligger i å klare å se muligheter der andre ser utfordringer og gir opp.

«The best is yet to come.»

figur


© Econas Informasjonsservice AS, Rosenkrantz' gate 22 Postboks 1869 Vika N-0124 OSLO
E-post: post@econa.no.  Telefon: 22 82 80 00.  Org. nr 937 747 187. ISSN 1500-0788.

RSS