Magma topp logo Til forsiden Econa

magma@fagbokforlaget.no

Vårt nye kjøpesenter er digitalt

Da butikkene koronastengte i mars, sluttet vi ikke helt å handle. De digitale butikkene er døgnåpne og grenseløse, og i fjor la nordmenn igjen godt 156 milliarder kroner i norske nettbutikker.

Inntil i fjor utgjorde tjenester den største andelen av nordmenns netthandel. Men i fjor doblet vi nettinnkjøpene av fysiske varer. Omsetningen endte på hele 84,8 milliarder kroner, viser årets e-handelsrapport fra Nets. I tillegg kjøpte nordmenn tjenester for 31 milliarder kroner; et høyt tall med tanke på et summen inneholder betydelig færre reiser enn vanlig, og heller ikke konsertbilletter. I stedet kjøpte vi strømmetjenester, nettkurs og konsumerte kultur via digitale plattformer.

– E-handel var allerede i ferd med å endre seg i raskt tempo. Men i mars 2020 steg vi inn i en tidsmaskin som forandret verden. Pandemien har dyttet e-handelen to år inn i fremtiden, og vi må være forberedt på denne vesentlige endringen, sier Patrik Müller, E-handelsekspert i Nets.

20 milliarder på klær og sko

Selv om ingen gikk på julebord og feiringene var få i fjor, klikket vi fremdeles hjem store mengder klær og sko i 2020. En av tre nordmenn fikk hjemsendt minst ett klesplagg, noe som til sammen summerte seg til 14,5 milliarder kroner, mens vi kjøpte sko for 4,6 milliarder

De mest aktive kles-shopperne er å finne i aldersgruppen 18–29 år, der hele 43 prosent oppgir å ha bestilt minst ett nytt klesplagg i løpet av året som gikk. Aldersgruppen 65–79 år var de som handlet minst, mens 16 prosent av pensjonistsegmentet kjøpte klær på nett.

For å forskjønne oss ytterligere brukte vi drøye fire milliarder kroner på skjønnhetsprodukter.

figur

Slik fordelte vi varehandelen i 2020

Aldri før har vi handlet så mange varer på nett som vi gjorde i 2020. Rekordforbruket vårt sprer seg også over de aller fleste varekategorier, noe som tyder på at stadig flere lykkes med å lage store og gode nettbutikker for kundene sine.

Kilde: Nets, Norsk e-handel 2020 istockphoto.com

Grenseløse nettbutikker

Men vi legger ikke bare igjen penger i norske nettbutikker. Utenlandske giganter som plattformene Amazon, Wish, eBay og AliExpress er også populære handlearenaer. Nær én av fire norske forbrukere, 23 prosent, opplyser å ha kjøpt en vare fra en utenlandsk nettbutikk den siste måneden, noe som betyr at tre fjerdedeler ikke har våget seg ut på slik handel. Bedre vare­tilgjengelighet, lavere pris og større utvalg er hovedgrunnene oppgis som hovedgrunnene til å handle fra utenlandske aktører.

Flest varer klikkes hjem fra Kina. En fjerdedel av de som har kjøpt på nett fra en utenlandsk aktør har handlet fra en kinesisk nettbutikk.

Sparer tid

For 2020 kan mye av netthandelen forklares med at de fysiske butikkene i lange perioder har vært stengt. Når forbrukerne blir spurt om hva som vil skje når verden åpner igjen, svarer 67 prosent av respondentene at de helst vil handle i fysiske butikker, mens 23 prosent foretrekker nettbutikker.

Et vektig argument for netthandel er at det sparer tid. Men også det faktum at det er enkelt, at prisene er lavere og at utvalget er større, er med på få forklare hvorfor mange foretrekker en digital handlekurv. Det er fremdeles en viss generasjonsforskjell. Fordelt på alder svarer bare seks prosent i alderen 65–79 år at de foretrekker netthandel, mens over en tredjedel i aldersgruppene 18–29 år og 30–49 år (henholdsvis 33 prosent og 34 prosent) heller vil handle på nettet enn i en fysisk butikk.

Strømmer underholdning

Undersøkelsen viser videre at hele 58 prosent av nordmenn i fjor betalte for abonnement på strømmetjenester innen musikk, film, TV-serier og lydbøker. Slike strømmetjenester er populært i absolutt alle lag av befolkningen: 67 prosent av de mellom 18–29 år og 72 prosent av de mellom 30–49 år abonnerte på minst én strømmetjeneste – mens 50 prosent i aldersgruppen 50–64 og hele 22 prosent av 65–79-åringene oppgir det samme.

Én av fire nordmenn kjøpte også digitale medier på nett i 2020. 28 prosent av norske menn svarer at de kjøpte minst én avis, lydbok, programvare eller et annet digitalt medium i året som gikk. Til sammen oppgir 21 prosent av kvinnene å ha gjort det samme, og i denne kategorien er det ingen stor forskjell mellom aldersgruppene. Én av fem av oss kjøpte forsikring på nett, og her er det heller ingen stor ulikhet mellom hverken kjønn eller aldersgrupper.


Econa er foreningen for høyt utdannede innen økonomi og administrasjon. Er du ikke medlem?
Sjekk medlemstilbudene og meld deg inn i dag.

© Econas Informasjonsservice AS, Rosenkrantz' gate 22 Postboks 1869 Vika N-0124 OSLO
E-post: post@econa.no.  Telefon: 22 82 80 00.  Org. nr 937 747 187. ISSN 1500-0788.

RSS