Magma topp logo Til forsiden Econa

Leif Håvar Kvande i Nard AS

Ble spillgrunder gjennom gaming

figur

Som ungdom spilte Anders Ottesen dataspill i åtte timer dagen. Det forberedte ham på økonomistudiene og fikk ham til å grunde et eget spillselskap som i dag har 18 ansatte.

Da jeg begynte på økonomiutdanningen på Handelshøyskolen i Trondheim, ble det mye mindre tid til dataspill, men all spillerfaringen ga meg god hjelp gjennom studiet, forteller Anders Ottesen, finansdirektør og forretningsutvikler i Pineleaf Studio.

Dataspill har lenge vært uglesett, og mange foreldre fortviler over barns og unges tid foran skjermen, der mange kan bruke timevis på dataspill. Som ungdom kunne Ottesen bruke åtte timer hver dag på spill som Age of Empires, Civilization og Counter-Strike.

«Alt med måte», svarer Ottesen i dag når vi spør om det kan bli for mye tid foran dataskjermen, og han tilføyer:

– Spilling er blitt en del av det sosiale blant mange unge, slik at dersom man blir utelatt fra spillingen, så kan man også bli utelatt fra annen sosial aktivitet.

For Ottesen var ikke all spillingen bortkastet tid.

– Gjennom dataspillingen ble jeg blant annet god i engelsk og forsto bedre hvordan ting henger sammen, og hvordan systemer er bygd opp. Sistnevnte kunnskap er nyttig i eksempelvis samfunnsøkonomi. I tillegg ble jeg effektiv til å jobbe på PC-en. Det er ikke stor avstand fra å spille til å leke seg med Excel. Kjappe regnearkøvelser er jo viktig for alle økonomer, fortsetter Ottesen.

Oppdaget dataspill på skolebenken

Han oppdaget dataspill samtidig som han oppdaget datamaskinen, noe som skjedde da Ottesen ble introdusert for PC på skolen.

– I starten gikk det mest i enkle spill som Snake. Da jeg fikk egen PC hjemme og penger til å kjøpe spill, økte spillingen, og spillene ble mer komplekse. Etter hvert brukte jeg mest tid på strategispill og lagspill, dataspill der man løser komplekse oppgaver eller spiller sammen med venner via internett.

Ottesen trekker frem at dataspill er en fantastisk måte å oppleve et fantasiunivers og reise rundt omkring i verden eller tilbake i historien på.

– For meg som er vokst opp i en liten bygd, var spillingen en spennende måte å utforske nye verdener og andre kulturer på.

Ottesen trekker frem andre nyttige erfaringer fra spillingen og sier at han har fått større forståelse for ulike kulturer og bedre historiekunnskap.

Fra spillhobby til spilljobb

Han har også interessert seg for oppstartsselskaper og gått på gründerskole i San Francisco. Siden det knapt finnes noen dataspill der ute som kombinerer strategi og lagspill, tok Ottesen med seg en grov skisse til et nytt spill på Norwegian Game Awards i 2014. Kort tid senere hadde han fått med seg syv interesserte, og utviklingen av spillet DwarfHeim var i gang. Selskapet Pineleaf Studio ble etablert i 2016 i har i dag 18 ansatte. For tiden testspiller 5 000 over hele verden betaversjonen av DwarfHeim. 40 000 står på venteliste for å kjøpe spillet når det blir klart i løpet av året.

– Får du brukt økonomiutdanningen og -erfaringen i spillingen?

– Utdanningen har gitt meg en grundigere forståelse for systemer og en bedre metodikk når jeg skal lære meg nye spill. Med økonomien i bagasjen får jeg en raskere progresjon på spillingen enn jeg ellers ville hatt, svarer Ottesen.

– Hvordan blir man en bedre spiller?

– Man må jobbe hardt for å bli bedre. Det meste går på prøving og feiling. Man må spille mye, og når man ser at en strategi fungerer, mens andre ting ikke funker, må man bygge videre på det som virker. Skal man bli virkelig god, må man sette seg ned og forstå hvordan alt fungerer. Det er derfor interessen for e-sport er så stor – man lærer enormt mye av å se på hvordan andre spiller og løser problemer og oppgaver, forklarer spillgründeren.

Trenger økonomer

Spillmarkedet er i sterk vekst, med en årlig vekstrate på over seks prosent. For 2020 er det estimert at bransjen vil omsette for 128 milliarder dollar, mer enn musikk- og filmbransjen til sammen.

– Spillmarkedet er veldig globalt. Det er eksempelvis mye større interesse i Kina og USA for DwarfHeim enn i Norge og Norden. Det er en veldig god side med dataspill: De får folk til å møtes på tvers av land og kulturer. I helgen har jeg for eksempel lært masse om israelsk mat, i tillegg til å spille, forteller Ottesen.

Han anbefaler alle økonomer å søke seg til spillindustrien.

– Det er overraskende lett å gjøre karriere som økonom i spillbransjen. Det er veldig mange som lager sine egne spill, men som ikke får til å leve av dette. Med en økonom på laget er det mye enklere å skape en levedyktig arbeidsplass, sier Ottesen.

Han legger imidlertid til at det blir mindre spilling enn før. Fra tidligere cirka åtte timer per dag bruker Ottesen nå bare mellom to og seks timer per uke foran spillskjermen.

Mer enn jobben

– En serie om økonomers fritidsinteresser, ansvar og engasjement utenfor kontoret

Hva betyr hobbyen i livet til en økonom? Hvorfor bruker økonomer mange timer i måneden på lokalpolitikk eller frivillig arbeid? Påvirker fritidsinteressene jobben og karrieren? I løpet av det kommende året presenterer Econa engasjementene som folk har utenfor arbeidstid. Og vi skal møte mennesker som dyrker disse interessene litt mer enn vanlig.

Målet med serien er ikke bare å fortelle hvordan en hobby kan berike livet og karrieren, men også å vise at vi som økonomer er en mangfoldig gruppe med fargerike mennesker. Har du et spennende engasjement på fritiden, eller kjenner du noen andre som har det? I så fall vil vi veldig gjerne at du sender en e-post til kommunikasjonsansvarlig Gry Ljøterud i Econa på gry@econa.no


Econa er foreningen for høyt utdannede innen økonomi og administrasjon. Er du ikke medlem?
Sjekk medlemstilbudene og meld deg inn i dag.

© Econas Informasjonsservice AS, Rosenkrantz' gate 22 Postboks 1869 Vika N-0124 OSLO
E-post: post@econa.no.  Telefon: 22 82 80 00.  Org. nr 937 747 187. ISSN 1500-0788.

RSS