Magma topp logo Til forsiden Econa

Tekst: Gjermund Glesnes

Bli bærekraftig eller forsvinn

figur

Miljøsatsingene i Jernia handler ikke bare om samvittighet for konsernsjef Espen Karlsen. De handler også om risikostyring.

De siste årene har Jernia-sjefen vært å se overalt med sitt miljøengasjement. Han har tatt et oppgjør med detaljbransjens tre for to-tilbud og bruk og kast-baserte forretningsmodell og gått til kamp mot bruken av plastemballasje. Før jul oppfordret han folk til å kjøpe gavekort på lokale restauranter i stedet for julegaver fra sin egen kjede.

Han er opptatt av å gjøre mer enn å snakke.

Kjeden han leder, har innført innbytteordninger der kundene får 20 prosent rabatt når de leverer inn alt fra kjeler til tallerkener. Den har begynt å tilby knivsliping i butikkene og har startet med utleie av verktøy som høytrykkspylere og driller. I år skal den slutte å selge skruer og spikere i plastpakker og gå over til løsvektsalg. I tillegg jobber kjeden med å kartlegge sine indirekte utslipp og prioriterer saktegående skip til containerfrakten for å minimere utslippene.

Bærekraft er risikohåndtering

– Det handler om min samvittighet. Og det handler om risikohåndtering, sier Espen Karlsen.

Hans analyse er at det skjer fundamentale endringer i både Norge og Vesten. Han mener vi er i ferd med å gå fra det han kaller bruk og kast-samfunnet, til ta bedre vare på-samfunnet. Dette skiftet vil igjen få stor innvirkning på hverdagen til aktørene i detaljbransjen.

– All varehandel er tilpasset bruk og kast-samfunnet, der vekst handler om å selge stadig større volumer. Ta bedre vare på-samfunnet vil medføre en helt annen type etterspørsel. Dermed må vi endre forretnings­modell, slik at vi er i stand til å møte den, sier han.

51-åringen påpeker at det ikke bare er hans butikkjede som tar grep for å bli mer bærekraftig. Han nevner blant annet sportsklærprodusenten Bergans, som har butikk med systue i Oslo, slik at kundene kan reparere i stedet for å kjøpe nytt.

– Om fem år vil det være normalen. De som ikke klarer å tilpasse seg, vil forsvinne, spår han og utdyper:

– Skolestreikerne som fylte Eidsvolls plass, Greta Thunberg-generasjonen, er kundene våre i fremtiden. Hvis du da bare selger engangsprodukter og ting som går i stykker, tror jeg du kommer til å bli boikottet.

Fra transaksjoner til relasjoner

Før Espen Karlsen overtok sjefsstolen i Jernia, hadde han vært kommersiell direktør i Den Norske Opera, direktør for hotellene The Thief og Farris Bad og administrerende direktør for en frisørkjede. Utdanningsmessig er han noe på siden av det man forventer av direktøren i et detaljistkonsern med 1 200 ansatte: Selv om han har økonomisk utdanning fra Norsk hotellhøgskole, omtaler han seg selv som utdannet kokk.

– Jeg har blitt spurt: «Hva er den røde tråden i din karriere?» Den er nok vanskelig å få øye på. Men jeg har alltid hatt fokus på kundetilfredshet. I et hotell og en frisørtjeneste er den parameteren det viktigste. Jeg tror det samme er tilfellet for en faghandler som oss, sier han og fortsetter:

– Norsk varehandel er i dag veldig transaksjons­orientert. Jeg tror vi må bli mer relasjonsorienterte. Vi trenger ikke kundene én gang, men mange ganger, over flere år. Da kan vi ikke ha som mål å prakke på magma2102_fagdel_img_30.jpgdeg flest mulig varer. Vi må hjelpe deg med å finne den beste løsningen.

figur

Noen av Jernias tiltak for bærekraft

  • 20 prosent innbytterabatt for blant annet stekepanner, kniver og keramikk
  • langt flere varer laget av resirkulerte materialer
  • knivsliping i butikkene
  • utleie av elektrisk verktøy
  • rydding i sortimentet for å få mer bærekraftige varer
  • bæreposer av 100 prosent resirkulert plast
  • strimlet papp i stedet for plast i leveranser fra nettbutikk
  • alle firmabiler må være en elbil

Tjenester i tillegg til salg

Etter å ha gått med underskudd hvert år siden 2013 gikk Jernia-kjeden i fjor endelig med overskudd. De viktigste faktorene for snuoperasjonen har vært tradisjonelle grep som å legge ned ulønnsomme butikker og rydde opp i vareutvalg og strukturer – i tillegg til å forbedre kundetilfredsheten betydelig.

Men kjeden har også lansert flere tjenester. I tillegg til å tilby de nye tjenestene har butikkmedarbeiderne blitt utdannet til fargerådgivere som kan hjelpe kundene med å finne riktige farger i hjemmet.

– Det er dette som er taktskiftet. I ta bedre vare på-samfunnet henter du ikke veksten gjennom økt volum, men på andre måter. I 2025 tror jeg at 30 prosent av omsetningen vår vil komme fra tjenester, sier han og serverer følgende eksempel:

– En drill blir i gjennomsnitt brukt 17 minutter i løpet av sin levetid. Da trenger ikke alle hjem å ha en drill. I stedet kan du leie en av oss.


Econa er foreningen for høyt utdannede innen økonomi og administrasjon. Er du ikke medlem?
Sjekk medlemstilbudene og meld deg inn i dag.

© Econas Informasjonsservice AS, Rosenkrantz' gate 22 Postboks 1869 Vika N-0124 OSLO
E-post: post@econa.no.  Telefon: 22 82 80 00.  Org. nr 937 747 187. ISSN 1500-0788.

RSS