Magma topp logo Til forsiden Econa

Tove Selnes er konserndirektør Human Resources i Opera Software ASA. Hun har mer enn 15 års erfaring fra arbeid innen organisasjonutvikling, arbeidsrett og personalarbeid. Hun har vært HR-direktør i Eltel networks i fire år der hun arbeidet mye med integrasjon og organisasjonsutvikling ved store fusjoner både nasjonalt og internasjonalt. Før dette arbeidet hun syv år i Avinor, hvorav de siste fem årene som personalsjef i Region Øst-Norge Avinor. Tove er utdannet jurist fra Universitetet i Oslo og har utdanning på masternivå fra BI innen ledelse og organisasjonspsykologi.

Gleden ved hardt arbeid og klare prioriteringer

I Norge har vi i dag så lav arbeidsledighet at det innenfor mange sektorer er arbeidstakers marked. magma1207_foreningsnytt-30_img_005magma1207_foreningsnytt-30_img_005Bedriftene kjemper om de beste kandidatene allerede på universiteter og høyskoler. Jeg ser tendenser til at måten bedrifter jobber på for å tiltrekke seg studenters oppmerksomheter, gir studentene et feil bilde av arbeidslivet og er med på å skape fremtidige arbeidstakere som har forventninger vi ikke kan eller vil møte.

Det som bekymrer meg, er inntrykket næringslivet gir dagens ungdom av arbeidslivet når vi pøser på med middager, gratis øl og vin, turer og premier til studentene. Hvilke arbeidstakere er vi på jakt etter, og hva vil vi de skal tenke om sitt fremtidige arbeidsliv? Jeg er redd vi skaper et inntrykk av at bedriftene står på pinne for deg, og her er det «sus og dus» som gjelder. I fadderuka på en høyskole i Norge var det i år en uke med arrangementer der det ble servert alkohol hver dag. Et eksempel på dekadansen var et rebusløp der premien for vinnerlaget var en tur til New York. Dette er første møte morgendagens siviløkonomer får med studiestedet sitt og førsteinntrykket av hva bedriftene fokuserer på.

Vi kan ikke klage over at ungdom er bortskjemte og har feil fokus hvis dette er det bedriftene velger å presentere til ferske studenter.

Vi ønsker jo ikke arbeidstakere som jobber et sted fordi man der har de beste festene, premiene eller serverer mest alkohol. Jeg tror vi må formidle gleden over å utføre godt arbeid. Alle har vi vel kjent tilfredsstillelsen det er å komme i mål med et krevende prosjekt eller gleden over å få ros etter å ha levert et stykke arbeid vi har jobbet hardt med. Jeg synes vi skal fokusere mer på de faglige utfordringene eller for eksempel hvor motiverende det er å jobbe internasjonalt.

Som arbeidsgivere er det de kandidatene som motiveres av å oppnå resultater, jobbe hardt og bidra til at bedriften lykkes, vi ønsker å tiltrekke oss. Derfor mener jeg vi bommer når bedriftene nå overgår hverandre i konkurransen om å servere mest og flottest mat, premier og alkohol til studenter på universiteter og høyskoler.

Dette er et norsk fenomen

Bedriftene deltar på flere rekrutteringsevent på utenlandske universiteter og ser at trenden her er helt annerledes. Her er det skarpere fokus på faglig innhold, og studentene er opptatt av muligheten for å få ubetalte praksisplasser eller sommerjobb. De viser tydeligere faglige ambisjoner og er opptatt av råd om fagkombinasjoner etc. for å posisjonere seg best ut fra næringslivets behov. Bedriftene bruker ikke mye penger på servering eller premier, nivået er mer på praktiske små reklameartikler på standen som kan være nyttige for unge studenter.

Hva kan vi gjøre for å snu trenden her hjemme?

Jeg er opptatt av at vi har mange ulike anledninger til å bidra til å løfte vektleggingen og verdsettelsen av å jobbe hardt og levere gode resultater i arbeidssammenheng. Jeg mener ikke at vi skal slutte å arrangere event for studenter eller sammenkomster på arbeidsplassene. Det er bedre innhold og mindre ekstravaganse jeg er opptatt av. Vi må også klare å formidle hvor motiverende det kan være å arbeide med utfordrende oppgaver i bedriften. Som eksempel kan jeg nevne Programmerings konkurranser på nordisk og europeisk nivå som NTNU har arrangert i samarbeid med IT bedrifter. Her konkurrerer studentene i grupper på virkelig utfordrende oppgaver. Andre eksempler har vært der bedriften har utlyst en konkurranse i å lage Apps for mobiltelefoner og invitert til en workshop i forkant for å undervise i Apps utvikling først.

Som foreldre kan vi også bidra ved å snakke om dette ved middagsbordet hjemme

Media og samfunnet ellers har også en rolle. I næringslivspressen har det nå sneket seg inn veldig mye stoff om Birkebeinerritt og idrettsprestasjoner på elitenivå. Hva med presentasjoner av godt levert arbeid og vanskelige prosjekter som er vellykkede? Når de skriver om næringslivet, er det enten om kun de økonomiske resultatene (høye lønninger og bonuser) eller prosjekter som mislykkes.

Det er en utfordring at vi i Norge ikke jobber for å unngå fattigdom og nød. Det gjør at vi i for stor grad er opptatt av at jobben vår ikke skal gå utover livskvaliteten – at vi skal ha tid og overskudd til å leve et rikt liv på fritiden. Jeg mener tiden er inne for å flagge enda høyere hvordan arbeidslivet faktisk for mange av oss er en viktig del av vår livskvalitet, og at det å jobbe hardt og få til gode prestasjoner er med på å gjøre livet vårt og hverdagene gode.


© Econas Informasjonsservice AS, Rosenkrantz' gate 22 Postboks 1869 Vika N-0124 OSLO
E-post: post@econa.no.  Telefon: 22 82 80 00.  Org. nr 937 747 187. ISSN 1500-0788.

RSS