Magma topp logo Til forsiden Econa

Viktig for norske merkevarebedrifter

- Faglig sett er det et svært høyt nivå på norske merkevareskoler, konkluderer Lars Erling Olsen.

Olsen er førstelektor i salgs- og markedsføring ved Markedshøyskolen, og har vært en sentral bidragsyter i flere bedriftsinterne programmer, som Steen & Strøm Merkevareskole, OMG Academy, Rieber Branding og Bergen Branding.

Han mener hovedforskjellen mellom merkevareskolene ligger i hvorvidt de drives av faghøyskolene, eller i regi av bedriftene selv.

- De programmene som drives av faghøyskolene er mer teoritunge, mens de bedriftsinterne har en større dimensjon av kulturbygging i seg, sier han.

Lars Erling Olsen mener det er tydelig at de ulike norske merkevareskolene har hatt en betydning i Norge.

- Jeg mener man tydelig kan se at beslutninger rundt i bedriftene faglig sett er blitt bedre. Man har laget faglige miljøer, gitt folk et fagspråk og motivert dem til å bruke teoretisk ballast i det daglige arbeidet, oppsummerer han.

Sentrale, norske merkevareskoler:

Orkla var den første aktøren som startet en merkevareskole. Siden har flere andre bedriftsmiljø kommet etter. Det finnes ulike modeller, og det er også ulik grad av nærhet til de akademiske institusjonene.

  • Orklas merkevareskole (1993- )
  • Bergen Branding (1996- ) , planlegger oppstart av kull ni til høsten.
  • RMI (1997-2000), samarbeid mellom Kreativt Forum og NHH. Var en forløper for MBA i Bergen.
  • TINEs Merkevareskole (1999-) Drives fra TINE, men de fleste landbruksbedriftene (Gilde, Prior, Diplom-is, Fjordland) har sendt deltakere.
  • Fjord Norges Merkevareskole (2001-2004) i regi av NHH
  • Merkevareskolen Dale Branding (2001-2003) i regi av NHH
  • Mills Branding School (2003-2005) - gikk i to kull
  • Sørlandet Merkevareskole (2006-2008) Gikk i to kull med bedrifter fra Sørlandet
  • Steen & Strøm Merkevareskole (2008- ) kull nr. 2 er i gang nå.
  • MEC Merkevareskole (Cia: Mediaeedge) (2009- )
  • Omnicoom Media Group Brand Academy (2007-2008) internt drevet med forelesere fra akademia
  • Rieber Branding. Rieber var opprinnelig med i Bergen Branding. Kull 5 starter opp i januar 2010. Drevet fra NHH, men med innleide akademikere fra andre steder (BI, Markedshøyskolen, HEC Paris etc.)
  • Metro Merkevareskole - drevet i regi av reklamebyrået Metro i Sandefjord

I tillegg har UiT et masteremne i merkevare/omdømme for ansatte i Forsvaret.


© Econas Informasjonsservice AS, Rosenkrantz' gate 22 Postboks 1869 Vika N-0124 OSLO
E-post: post@econa.no.  Telefon: 22 82 80 00.  Org. nr 937 747 187. ISSN 1500-0788.

RSS